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CFP "Archivos del cine radical", Radical Film Network Conference 2024




Conferencia de la Radical Film Network 2024 

Madrid, 19 al 22 de junio de 2024

La Corrala, Universidad Autónoma de Madrid (España)




Convocatoria


La Radical Film Network (RFN) se fundó en 2013 por un grupo de activistas, académicxs, cineastas y programadorxs vinculados a las culturas cinematográficas radicales en Reino Unido, con el objetivo de apoyarse entre sí y construir una red de colaboración más amplia. Desde entonces, la RFN ha crecido rápidamente, y ahora está formada por más de doscientas organizaciones de cuarenta países de todo el mundo: desde estudios de artistas y colectivos de producción hasta archivos independientes, cooperativas, distribuidoras, festivales de cine y salas de exhibición, además de un gran número de grupos e individuos menos fáciles de clasificar. 


Los encuentros de la RFN —conferencias y desconferencias, festivales y reuniones— son un espacio abierto a todos los interesados en las culturas cinematográficas radicales para reunirse, conversar y compartir experiencias y conocimientos sobre cómo concebimos y desarrollamos nuestra práctica. Tras los anteriores encuentros de la RFN en Birmingham, Glasgow, Nueva York, Tolpuddle, Dublín, Nottingham, Berlín y Génova, la conferencia de la Radical Film Network del próximo año tendrá lugar en Madrid, del miércoles 19 al sábado 22 de junio de 2024. 


En la conferencia de este año invitamos a conversar sobre los archivos y contra-archivos del cine radical, considerados en sus dimensiones materiales y simbólicas. Nuestro objetivo es explorar las formas en que nos involucramos, producimos, activamos y reflexionamos sobre archivos procedentes de movimientos políticos, organizaciones de base, cooperativas de artistas y espacios alternativos; aquellos archivos que nos permiten pensar las genealogías compartidas, aunque complejas, que forjan nuestro compromiso contemporáneo con las prácticas audiovisuales. En concreto, queremos abrir un espacio para reflexionar, bajo la forma de proyecciones, paneles y/ talleres, sobre la situación actual de agresión y genocidio contra el pueblo palestino. Dada la lamentable persecución de voces y perspectivas críticas desde espacios importantes para la vertebración de nuestras culturas fílmicas (ejemplificada en los incidentes ocurridos recientemente en IDFA y Oberhausen), tenemos un interés especial en recibir propuestas que aborden los usos archivísticos de las imágenes dentro de la larga historia de las luchas palestinas en las esferas del cine y los medios de comunicación.


Tomamos este presente convulso como punto de partida para invitar a cineastas, activistas, comisarias, artistas, archivistas, programadores y cualquier persona interesada en las culturas fílmicas radicales a reflexionar sobre las prácticas archivísticas de nuestros pasados radicales y nuestros múltiples presentes. De este modo, queremos escuchar y compartir estrategias para reactivar huellas olvidadas y trabajar con lo que ha sido perdido, suprimido o ignorado. Al hacerlo, invitamos a reflexionar sobre cómo los archivos fílmicos —y las películas en tanto archivos— pueden desafiar las políticas patrimoniales dominantes, así como los discursos mediáticos hegemónicos, y reapropiarse creativamente de rastros y materiales audiovisuales para producir nuevas prácticas contraarchivísticas.    


Los archivos ignorados suelen implicar, además, geografías ignoradas. Nos interesan especialmente procesos y experiencias relacionados con (contra) archivos menores, diaspóricos, no alineados, exiliados y “acentuados”. Consideramos, además, que la celebración de este encuentro en Madrid nos permite abrir la discusión y las redes de la RFN a otras geografías, desde América Latina a otras regiones del Sur Global. El encuentro se celebrará en español e inglés (con traducción). En cualquier caso, invitamos a quienes puedan contribuir a los debates y sesiones en inglés a que lo hagan, para rebajar la presión sobre nuestrxs traductorxs voluntarixs.


De manera más específica, queremos debatir alrededor de propuestas que profundicen en los siguientes temas interrelacionados:


  • Descolonización de los archivos: métodos, teorías e intervenciones políticas a través de prácticas archivísticas.

  • Archivos transnacionales: tensiones y colaboraciones entre geografías

  • Formas de activación de archivos audiovisuales 

  • Archivos queer y LGBT

  • Intervenciones feministas en archivos

  • Archivos comunes y políticas de acceso a los archivos

  • Aspectos éticos del trabajo con archivos

  • Ecologismo y archivos audiovisuales: archivos de movimientos ecologistas y dimensiones ecosistémicas de los archivos fílmicos

  • Cuarto cine y archivos comunitarios

  • Archivos de las redes radicales: encuentros, festivales, organizaciones, colectivos, exposiciones históricas

  • El activismo audiovisual como práctica archivística radical

  • “Archivologías”, o el cine como práctica contraarchivística (intervenciones cinematográficas en/a través de archivos)


Alentamos así una diversidad de perspectivas y enfoques que contribuirán a la comprensión colectiva de los archivos radicales y su papel en la configuración de las narrativas culturales, sociales y políticas..


Participación y presentación de propuestas

Intentaremos evitar demasiadas actividades paralelas, aunque sea a costa del tamaño de la conferencia. Además, queremos que el encuentro sirva para conocernos, crear y fortalecer lazos, tanto durante las mesas como antes o después, de maneras más informales. Por este motivo, la conferencia será sólo presencial, salvo en casos muy concretos que se discutirán con el comité organizador. En cualquier caso, retransmitiremos las sesiones en streaming para que puedan seguirse en línea, y las subiremos a la web de la conferencia y a plataformas de vídeo (previa autorización de lxs participantes). 


Proponemos las siguientes formas de presentación: 

  • Presentaciones individuales

  • Paneles preformados

  • Talleres


Todos los paneles tendrán una duración de una hora y cuarenta y cinco minutos, y cada presentación individual no superará los 15 ó 20 minutos para dar espacio al debate. Las propuestas de presentaciones individuales constarán de un documento de texto con un título, un resumen de 300 palabras, 5 palabras clave y una biografía de 150 palabras. Para las propuestas de paneles preformados pedimos: un título; una descripción del panel de 300 palabras; 5 palabras clave; títulos y descripciones de las presentaciones individuales (cada una de 200 palabras como máximo); y biografías de máximo 150 palabras de cada participante. Cada panel tendrá unx representante que recogerá y presentará la propuesta. Los talleres son espacios para un debate o práctica más abiertos y desestructurados alrededor de un tema específico, propuesto por lxs organizadorxs. Lxs organizadorxs (4-6 personas) prepararán introducciones breves de 5 minutos sobre el tema y, podrán compartir materiales (textos, performances, vídeo, audio o cualquier otro medio) con lxs demás participantes. El resto del tiempo de la sesión se dedicará al debate. Para las propuestas de talleres pedimos: un título; una descripción de 300 palabras; 5 palabras clave; un breve resumen de la dinámica de la sesión y de las intervenciones individuales (hasta 300 palabras en total) y biografías de 150 palabras de cada organizador. Cada taller tendrá unx representante que recogerá y presentará la propuesta.


Las propuestas se recogerán en un solo documento y se enviarán desde aquí, utilizando la plataforma en línea de la conferencia (previa inscripción gratuita).

 

Registro y bolsa de viaje

Proponemos un modelo de financiación redistributivo. Tras la aceptación de las propuestas, pediremos una cuota de inscripción de 125€ a lxs participantes que dispongan de apoyo económico de sus instituciones, proyectos de investigación y/u organizaciones. Además, ofreceremos un sistema de inscripción del tipo "paga lo que puedas" para aquellxs que puedan permitirse ciertos gastos, en función de sus posibilidades personales. La inscripción será gratuita para lxs participantes no remunerados. Por último, utilizaremos los fondos recaudados para ofrecer bolsas de viaje a quienes no puedan permitirse venir a Madrid. Estas bolsas serán limitadas, puesto que dependerán de la recaudación. Para solicitar la bolsa de viaje, el formulario de registro incluirá un campo en el que explicar las razones para optar a esta ayuda.


Fechas importantes

  • Límite de presentación de propuestas: 15 de enero

  • Notificación de la aceptación: 15 de febrero

  • Apertura de inscripciones: 16 de febrero

  • Cierre de la inscripciones: 15 de abril

  • Fecha de inicio: 19 junio

  • Fecha de fin: 22 junio

Para cualquier duda o pregunta sobre las propuestas, las bolsas de viaje o el proceso de presentación, enviadnos un correo a rfnmadrid2024@gmail.com o visitad la página web de la conferencia.

 

Comité organizador

Miguel Errazu (Universidad Autónoma de Madrid), Concha Mateos (Universidad Rey Juan Carlos, Madrid), Alejandro Pedregal (Research Council of Finland, Aalto University)


 

Archives of Radical Cinema


Radical Film Network Conference 2024 

Madrid, June 19 to 22 2024

La Corrala, Universidad Autónoma de Madrid (Spain)




Call for participation

 

The Radical Film Network (RFN) was founded in 2013 when a group of activists, academics, filmmakers and programmers involved in radical film culture in Britain met to discuss the ways in which they could work together to support its development, growth and sustainability. Since then, the RFN has grown rapidly, and now consists of more than two hundred organisations from forty countries around the world: from artists’ studios and production collectives to archives, co-ops, distributors, film festivals and exhibition venues, as well as a host of other less easily categorised groups and individuals. 


RFN gatherings —conference and unconferences, festivals and meetings— aim to offer a space open to everyone interested in radical film cultures to meet, come together and share experiences and knowledge on how we conceive and develop our practice. Following the previous RFN conferences in Birmingham, Glasgow, New York City, Tolpuddle, Dublin, Nottingham, Berlin and Genoa, the 2024 Radical Film Network conference will take place in Madrid, from Wednesday June 19 to Saturday 22, 2024. 


As the chosen theme for this year’s conference, we extend an invitation to discuss the archives and counter-archives of radical cinema in their material and symbolic dimensions. We aim to explore the ways in which we engage, produce, activate, and reflect upon archives coming from political movements, grassroot organizations, artists-run cooperatives, and alternative spaces—those archives that allow us to understand the shared, although complex, genealogies that inform our contemporary commitment to audiovisual practices. Specifically, we anticipate a significant focus on the topical relevance of the ongoing genocide against the Palestinian people, and will foster debates in the form film screenings, panels, and/or workshops. For these reasons, and in light of the prevailing persecution of critical perspectives within the film industry, exemplified by recent regrettable incidents at IDFA and Oberhausen, we enthusiastically welcome proposals addressing the archival uses of images within the long history of Palestinian struggles in the spheres of film and media.


Taking our pressing moment as a trigger for broader reflections, we have special interest in inviting filmmakers, activists, curators, artists, film archivists, preservationists and anyone interested in radical film cultures to reflect on archival practices of our radical pasts and multiple presents. In this manner, we aim to discuss strategies for reactivating neglected traces and working with what is lost, suppressed, or ignored. In so doing, we invite to reflect on how films as archives, and archives of films, may challenge dominant heritage politics as well as contemporary media discourses, and creatively reappropriate audiovisual traces to produce new counter-archival practices.    


Moreover, disregarded archives often imply disregarded geographies. We are interested in discussing and sharing experiences related to minor, diasporic, non-aligned, exiled, and accented (counter) archives. By hosting this conference in a Spanish speaking city, we have particular interest in engaging with these issues as they are practiced and thought in Latin America, as well as in other regions from the Global South. The event will be in English and Spanish (with translation). However, those who can contribute to debates and sessions in English are invited to do so to ease the pressure on our volunteer translators.


We welcome submissions that delve into the following themes and their interconnected aspects:


  • Decolonisation of archives: methods, theories and political interventions through archival practices

  • Transnational archives: contestations and collaborations between geographies

  • Forms of activation of film and media archives

  • Queer and LGBT archives

  • Feminist archival interventions

  • Archives of the commons and politics of access

  • Ethical challenges in/through archival work

  • Environmentalism and media archives: archives of environmentalist activist movements and ecosystemic dimensions of film archives

  • Fourth cinema and community archives

  • Archives of radical networks: historical encounters, festivals, organisations, collectives, exhibitions

  • Media activism as radical archival practice

  • “Archiveologies”, or cinema as a counter-archival practice (film interventions in/through archives)

We encourage diverse perspectives and innovative approaches in addressing these themes. Submissions should aim to contribute to the collective understanding of radical archives and their dynamic role in shaping cultural, social, and political narratives.

 

Participation and submission guidelines

We will try to avoid too many parallel activities, even if at the expense of the size of the event. We want to encourage participation and foster a sense of vivid community, both during panels and in more informal gatherings. For this reason, the conference will be in-person only, except in very specific cases that will be discussed within the organising committee. However, we will stream the sessions so they can be followed online and will be uploaded to the conference’s website and video platforms upon previous permission. 


We consider the following forms presentation: 

  • Individual presentations

  • Pre-constituted panels

  • Workshops

All panels will run for one hour and forty-five minutes, and each individual presentation will not be longer than 15 to 20 minutes to give space for discussion. Proposals for individual presentations will consist of a text document with a title; a 300-word abstract; 5 keywords; and a 150-word biography. Proposals for pre-constituted panels require a title; a 300-word description of the panel; 5 keywords; titles and individual presentation descriptions (200-word max); and 150-word (max) biographies of each participant. Each panel will have a chair that will collect and submit the proposal. Workshops are spaces for a more open and unstructured discussion or practice on a given specific topic between participants. Workshop organizers (4-6 people) may prepare 5-minute introductions to the topic and share materials (texts, performance, video, audio, or any other media) with participants. The rest of the time will be dedicated to discussion. Workshops proposals require a title; a 300-word description of the workshop; 5 keywords; a brief outline of the session and individual interventions (up to 300 words in total) and 150-word bios of each organizer. Each workshop will have a chair that will collect and submit the proposal.


Proposals will be collected in a single document and sent here, using the conference online platform, upon (free) registration.

 

Registration and travel grants

The meeting will work with a redistributive funding model. After acceptance of proposals, a registration fee of 125€ will be required for participants with access to financial support from their institutions and/or organisations. A pay-what-you-can registration system will be offered to those that can afford the expenses, upon personal possibilities. Finally, registration will be free to all unwaged participants. Funds raised will be used for limited bursary support to help with travel costs for those with financial needs. To apply for the travel grant, the registration form will ask you to explain in a brief paragraph your financial situation and why you are willing to attend the conference.

 

Important dates

  • Deadline for submissions: January 15

  • Notification of acceptance of proposals: February 15

  • Online registration opens: February 16

  • Online registration closes: April 15

  • Start date: June 19

  • End date: June 22

For any questions about the proposals, travel grants or the submission process, please send us an email to rfnmadrid2024@gmail.com or visit the conference website.

 

Organising committee

Miguel Errazu (Universidad Autónoma de Madrid), Concha Mateos (Universidad Rey Juan Carlos, Madrid), Alejandro Pedregal (Research Council of Finland, Aalto University)



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